آرشیو
طراح قالب
Tebyan

آیا تکنولوژی واقعیت مجازی (VR : Virtual Reality) در دنیای وب و طراحی سایت نیز به کار گرفته خواهد شد ؟

از سال 2015 ، مهندسین تلاش کردند تا دستگاه ها و تکنولوژی هایی ایجاد کنند که کاربران را وارد دنیای تازه ای پراز تجربیات و سرگرمی ها و هیجانات جدید کنند . مثلا در کار تولید محتوا برای وب سایت، تلاش بر این است که کاربر تجربه خوبی از بازدید و مطالعه آن ها داشته باشد ، هم آموزش و آگاهی و دانش لازم و مد نظر را از محتوای سایت کسب کند ،هم در کنار آن سرگرمی و لذت کافی را از گذراندن وقتشان با بازدید از سایت ببرند .

واقعیت مجازی در طراحی سایت

پیش از این بارها تلاش شده است تا این تغییر و تحولات در دنیای تکنولوژی به نتیجه برسد ، اما این بار با تکنولوژیواقعیت مجازی (VR) یک فرصت استثنایی برای طراحان و توسعه دهندگان وب پیش آمده تا با استفاده از آن – با توجه به بازار رایج و پر کاربر بازی های موبایلی و کنسولی که فوق العاده مخاطب زیادی دارند - به موفقیت مطلوب خود در جذب کاربران برسند . با وجود این پیشرفت های فنی ، حالا ظرفیت و امکاناتکافی برای خلق آثار جدید در حوزه IT ، به خصوص واسط های کاربری (UI) بسیارفراهم است .

شرکت های بزرگ و پیشگام در استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی برای طراحی سایت

 

واقعیت مجازی در طراحی سایت

 

فیس بوک

اکیولوس (Oculus) که توسط فیس بوک خریداری شده است ، دارای موارد زیر است :

•    ریفت (Rift) : یک دستگاه برای رایانه هاست (سازگار با ویندوز ، پس از توافق با شرکت مایکروسافت) که نسخه کاربری نهایی آن از اوایل سال 2016 در دسترس کاربران قرار گرفته است .

•    GearVR : یک هدست (headset) که به هدف کاربری برای دستگاه های موبایل در نظر گرفته شده است وسازنده آن شرکت سامسونگ است . این دستگاه همراه موبایل های مدل گلکسی S6 به بعد برای فروش توسط فروشگاه اپلیکیشن های واقعیت مجازی سامسونگ عرضه شدهاست .

•    تولید محتوا : با ابتکاراتی مانند استوری استودیو اکیولوس که اولین چالش آن ساخت چهار فیلم کوتاه در سبک شرکت پیکسار (شرکتی که برخی از اعضای تیم استوری استودیو قبلادر آن کار کرده بودند) و بررسی امکانات قصه گویی و تولید محصول نمایشی داستانی توسط این پلتفرم بود ، این نوآوری قابلیت تولید محتوا را نیز داراست .

سونی

شرکت سونی پروژه مورفیوس ، که حالا با نامPlayStationVR نام برده می شود ، را به عنوان یک امکان جانبی برای دستگاه PlayStation4 پیش برد . موفقیت این پروژه به این دلیل بود که این دستگاه و ویژگی به عنوان اولین موردی بوده که در دسترس عموم قرار گرفته است ، با طیفگسترده ای از بازی های جالب و هیجان انگیز که توسط استودیوهای بزرگ بازی سازی ساخته شده اند . اما این پروژه بر گیمرها تمرکز دارد و موفقیت آن وابسته به استقبال گیمرها می باشد .

گوگل

شرکت گوگل با پروژه ای که در سال 2014 به ایده یکی از متخصصان شرکت عرضه کرد ، به موفقیت بزرگی رسید . گوگل کاردبرد (Google CardBoard) یک دستگاه است که می توان به وسیله آن از تجربه دنیای واقعیت مجازی در موبایل های خود (اندروید یا iOS) بهره مند شوید و لذت ببرید ، تنها با هزینه کمتر 20 دلار .

این دستگاه برای اهداف زیر در نظر گرفته شده است :

•    ارتقاء سطح کیفی ساخت اپلیکیشن هایی که توسط موتورهای بازی سازی مانند یونیتی و فروش آن ها در گوگل پلی یا اپ استور .
•    پخش ویدیوهای 360 درجه از یوتیوب : همانند نسخه اندرویدی ، تماشای ویدیوها به حالت واقعیت مجازی توسط کاردبرد میسر شده است .
•   تولید و ایجاد محتوای واقعیت مجازی : توسط اپلیکیشن اندرویدی دوربین کاردبرد ، شما می توانید عکس برداری استریوسکوپیک 360 درجه انجام دهید و آنها را توسط کاردبرد ببینید .
•    پروژه های آموزشی : کاربردی مانند گوگل اکسپدیشن که به تمام مدارس جهان قابلیت استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در کلاس های درس را می دهد . تنها کافیست تا یک دستگاه موبایل با کاردبرد در اختیار دانش آموزان گذاشت و یک تبلت در اختیار معملمین که کاربری از این تکنولوژی را به دانش آموزان آموزش دهند .

البته پروژه های دیگری نیز در زمینه این تکنولوژی در حال پیشرفت هستند که ارزش نام بردن را دارند :

شرکت HTC در حال کار کردن با Valve برای ایجاد محتوا برای بازی های استیم محور می باشد ، مایکروسافت نیز HoloLens را ارائه کرد که واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را با هم ترکیب میکند . اما هنوز هیچ قطعیتی درباره ورود تکنولوژی واقعیت مجازی به دنیای وبو طراحی سایت وجود ندارد

برای شرکت های بزرگ ، استفاده از واقعیت مجازی در طراحی وب بهره وری مستقیم ندارد ، پس بنابراین آن ها در انتخاب تکنولوژی برای پیاده سازی پروژه خود بسیار دقت می کنند و هرگز بر روی یک تکنولوژی و تضمین نشده سرمایه گذاری نمی کنند .

از سوی دیگر ، برخی از کارمندان این شرکت های بزرگ کاربرد واقعیت مجازی در طراحی وب را باور دارند . برای مثال ، Brandon Jones یکی از مهندسین گوگل که در یکی از پروژه ها در بروزر کروم ازواقعیت مجازی استفاده کرد ؛ Josh Carpenter و Vlad Vukicevic سرپرستان یک تیم کوچک در شرکت موزیلا نیز کاری مشابه همان کار Brandon Jones را انجام دادند و یک کتابخانه به نام A-frame ایجاد کردند که بدون داشتن دانش WebGL ،بتوان با استفاده از آن تولید محتوای واقعیت مجازی برای وب (WebVR) را انجام داد .

پروژه های دیگری مانند AltspaceVR یا Beebola نیز ارائه کننده تجربه کاربری واقعیت مجازی در بروزر هستند . همچنین برای مثال ، پلتفرم Vizor نیز شما را قادر می سازد تا بدون داشتن دانش برنامه نویسی و توسعه وب به طور حرفه ای ، بتوانید محتوای واقعیت مجازی برای وب تولید کنید .

چرا کاربرد واقعیت مجازی در فضای وب مورد توجه قرار گرفته است ؟


برای دیدن متن کامل مقاله به

آیا واقعیت مجازی در طراحی سایت نیز به کار گرفته خواهد شد ؟

مراجعه کنید


برچسب ها : طراحی سایت-سئو-سئو سایت
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 21374
تعداد نوشته ها : 296
تعداد نظرات : 0
Rss