آرشیو
طراح قالب
Tebyan

وضعیت فعلی و آینده صنعت بازی سازی با تکنولوژی های HTML5 / JavaScript :  بازی های بروزری به طور عمده توسط تکنولوژی فلش (Flash) توسعه یافته اند .به هر حال ، محصولات ساخته شده با اسکریپت HTML5 نیز به طور روز افزون در حال افزایش هستند . چه دلیلی پشت این محبوبیت رو به رشد این تکنولوژی است وچرا بیشتر بازی سازها در کار خود تکنولوژی HTML5 را جایگزین Flash می کنند؟

پیش از دادن پاسخ به این سوال ، لازم است یک توضیح مختصری ارائه کنم :

HTML5 یک زبان برنامه نویسی نیست (علارغم به کار بردن عبارت " اپلیکیشن های HTML5 " ، بازی ها با زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت ساخته می شوند) ، اما این زبان اسکریپتی دارای APIهای جدیدی مانند Canvas , WebGL , WebAudio , … می باشد که این ها باعث می شوند تا بازی به خوبی در بروزر اجرا شود .

اساس بازی Canvas است که ما با استفاده ازآن نقاشی می کنیم ، این عنصر ویژه استفاده از گرافیک های برنامه نویسی در نمایشگرها را امکان پذیر می سازد . به علاوه ، با کمک WebGL ، Canvas برنامه نویس را قادر می سازد تا گرافیک هایی که توسط سخت افزار GPU اجرا میشوند را رسم و پیاده سازی کنیم . علاوه بر این ها ، WebGL که بر اساس OpenGL ES 2.0 ایجاد شده ، واسط های گرافیکی دو و سه بعدی نیز ارائه می کند. با توجه به تمام این امکانات ، بازی های HTML5 می توانند بسیار کارآمد ،لذت بخش و سرگرم کننده و در عین حال بسیار فراگیر شوند .

 

طراحی سایت

چرا تکنولوژی فلش (Flash) در حال جایگزینی با HTML5 در طراحی سایت است ؟


ممکن است بگویید که امکانات ارائه شدهتوسط HTML5 ، توسط فلش نیز ارائه می شود . در این صورت ، چرا با HTML5 بازی بسازیم ؟ با مطالعه نقاط قوت و ضعف هر دو تکنولوژی که در ادامه مقاله برای شما لیست کرده ام ، می تواند پاسخ این سوال را مشخص کند .

نقاط قوت و مزایای HTML5 :

  1. به طور مستقیم و بدون نیاز به هیچ پلاگین و افزونه اضافی ، بر روی بروزر کار می کند .
  2. یک منبع کد اجازه اجرای بازی بر روی تمام دستگاه هایی که از HTML5 پشتیبانی می کنند را می دهد .
  3. اجازه ساخت بازی برای هر دو پلتفرم موبایل ها و رایانه ها را می دهد .
  4. دارای جامعه ای گسترده ، رو به رشد و پویا .
  5. نیازی به نصب بازی بر روی دستگاه نیست .
  6. ارائه دهنده امکاناتی برای ساخت بازی های چند نفره (Multiplayer) با استفاده از ، مثلا تکنولوژی وب سوکت ها (WebSockets) برای ارتباطات Client-Server .

معایب و نقاط ضعف HTML5 :

  1. کمبود و نقص در پشتیبانی از WebGL بر روی دستگاه های موبایل .
  2. هنوز برخی از مشخصه های آن دارای نواقصی هستند .
  3. نقص کاربری در موبایل ها ، در صورتی که بازی بهینه سازی نشده باشد .

مزایای تکنولوژی فلش – Flash/AS3 :

  1. تکنولوژی با قدمت و دارای قدرت بالا در نمایش گرافیک ها .
  2. دارای تعداد زیادی ابزار پشتیبانی ساخت اپلیکیشن .
  3. پلاگین Flash Player که اجازه اجرای بازی در هر دستگاهی را می دهد .
  4. تکنولوژی AIR که اپلیکیشن ها را به اپلیکیشن های نیتیو (native) برای موبایل ها و رایانه ها رپ (wrap) می کند .

معایب تکنولوژی فلش در طراحی سایت :

  1. پلاگین آن پشتیبانی ضعیفی در موبایل ها می شود . سیستم iOS به کلی از آن پشتیبانی نمی کند .
  2. ضعف کارکرد تکنولوژی AIR در موبایل ها .

پس تکنولوژی فلش در مقایسه با HTML5 خیلی هم ضعیف نیست !؟

فلش برای بازی سازی در محیط بروزر بسیار مناسب است ، اما کاربری آن تنها در رایانه های شخصی تضمین شده است . همچنیناین تکنولوژی امکانی علاوه بر امکاناتی که HTML5 در اختیار بازی ساز می گذارد ارائه نمی کند و برای بهره وری از آن حتما باید پلاگینش را بر روی بروزر نصب کرده باشیم .
علی رغم توسعه و سیر تکاملی بازی سازی ، به نظر می رسد که فلش دیگر برای ساخت بازی روی بروزرها و موبایل ها ، تکنولوژی پیشتاز نیست .

اما چرا HTML5  را باید بیشتر در طراحی سایت مورد استفاده قرار بدیم؟


برای دیدن متن کامل مقاله ، روی لینک     وضعیت فعلی و آینده صنعت بازی سازی با تکنولوژی های HTML5 / JavaScript :     کلیک کنید .


برچسب ها : طراحی سایت-سئو- سئو سایت
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 20911
تعداد نوشته ها : 295
تعداد نظرات : 0
Rss