آرشیو
طراح قالب
Tebyan

وضعیت فعلی و آینده صنعت بازی سازی با تکنولوژی های HTML5 / JavaScript :  بازی های بروزری به طور عمده توسط تکنولوژی فلش (Flash) توسعه یافته اند .به هر حال ، محصولات ساخته شده با اسکریپت HTML5 نیز به طور روز افزون در حال افزایش هستند . چه دلیلی پشت این محبوبیت رو به رشد این تکنولوژی است وچرا بیشتر بازی سازها در کار خود تکنولوژی HTML5 را جایگزین Flash می کنند؟

پیش از دادن پاسخ به این سوال ، لازم است یک توضیح مختصری ارائه کنم :

HTML5 یک زبان برنامه نویسی نیست (علارغم به کار بردن عبارت ” اپلیکیشن های HTML5 ” ، بازی ها با زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت ساخته می شوند) ، اما این زبان اسکریپتی دارای APIهای جدیدی مانند Canvas , WebGL , WebAudio, … می باشد که این ها باعث می شوند تا بازی به خوبی در بروزر اجرا شود .

اساس بازی Canvas است که ما با استفاده از آن نقاشی می کنیم ، این عنصر ویژه استفاده از گرافیک های برنامه نویسی در نمایشگرها را امکان پذیر می سازد . به علاوه ، با کمک WebGL ، Canvas برنامه نویس را قادر می سازد تا گرافیک هایی که توسط سخت افزار GPU اجرا می شوند را رسم و پیاده سازی کنیم .علاوه بر این ها ، WebGL که بر اساس OpenGL ES 2.0 ایجاد شده ، واسط های گرافیکی دو و سه بعدی نیز ارائه می کند . با توجه به تمام این امکانات ، بازی های HTML5 می توانند بسیار کارآمد ، لذت بخش و سرگرم کننده و در عین حال بسیار فراگیر شوند .

 

طراحی سایت

چرا تکنولوژی فلش (Flash) در حال جایگزینی با HTML5 در طراحی سایت است ؟

ممکن است بگویید که امکانات ارائه شده توسط HTML5 ، توسط فلش نیز ارائه می شود . در این صورت ، چرا با HTML5 بازی بسازیم ؟ با مطالعه نقاط قوت و ضعف هر دو تکنولوژی که در ادامه مقاله برای شما لیست کرده ام ، می تواند پاسخ این سوال را مشخص کند .

نقاط قوت و مزایای HTML5 :

  1. به طور مستقیم و بدون نیاز به هیچ پلاگین و افزونه اضافی ، بر روی بروزر کار می کند .
  2. یک منبع کد اجازه اجرای بازی بر روی تمام دستگاه هایی که از HTML5 پشتیبانی می کنند را می دهد .
  3. اجازه ساخت بازی برای هر دو پلتفرم موبایل ها و رایانه ها را می دهد .
  4. دارای جامعه ای گسترده ، رو به رشد و پویا .
  5. نیازی به نصب بازی بر روی دستگاه نیست .
  6. ارائه دهنده امکاناتی برای ساخت بازی های چند نفره (Multiplayer) با استفاده از ، مثلا تکنولوژی وب سوکت ها (WebSockets) برای ارتباطات Client-Server .

معایب و نقاط ضعف HTML5 :

  1. کمبود و نقص در پشتیبانی از WebGL بر روی دستگاه های موبایل .
  2. هنوز برخی از مشخصه های آن دارای نواقصی هستند .
  3. نقص کاربری در موبایل ها ، در صورتی که بازی بهینه سازی نشده باشد .

مزایای تکنولوژی فلش – Flash/AS3 :

  1. تکنولوژی با قدمت و دارای قدرت بالا در نمایش گرافیک ها .
  2. دارای تعداد زیادی ابزار پشتیبانی ساخت اپلیکیشن .
  3. پلاگین Flash Player که اجازه اجرای بازی در هر دستگاهی را می دهد .
  4. تکنولوژی AIR که اپلیکیشن ها را به اپلیکیشن های نیتیو (native) برای موبایل ها و رایانه ها رپ (wrap) می کند .

معایب تکنولوژی فلش در طراحی سایت :

  1. پلاگین آن پشتیبانی ضعیفی در موبایل ها می شود . سیستم iOS به کلی از آن پشتیبانی نمی کند .
  2. ضعف کارکرد تکنولوژی AIR در موبایل ها .

پس تکنولوژی فلش در مقایسه با HTML5 خیلی هم ضعیف نیست !؟

فلش برای بازی سازی در محیط بروزر بسیار مناسب است ، اما کاربری آن تنهادر رایانه های شخصی تضمین شده است . همچنین این تکنولوژی امکانی علاوه بر امکاناتی که HTML5 در اختیار بازی ساز می گذارد ارائه نمی کند و برای بهره وری از آن حتما باید پلاگینش را بر روی بروزر نصب کرده باشیم .
علی رغم توسعه و سیر تکاملی بازی سازی ، به نظر می رسد که فلش دیگر برای ساخت بازی روی بروزرها و موبایل ها ، تکنولوژی پیشتاز نیست .

اما چرا HTML5  را باید بیشتر در طراحی سایت مورد استفاده قرار بدیم؟

طی کنفرانس فناوری GDC 2014 Unity ، شرکت ارائه دهنده موتورهای بازی سازی و گرافیک ۳D و ۲D ، نسخه جدید این سرویس خود را رونمایی کرد .
در Unity 5 ، پلاگین Unity Player که اجازه اجرا بازی ها در بروزر را می دهد و در آن موتور بازی سازی توسعه یافته بود با HTML5 exporter که با WebGL ایجاد شده است ، جایگزین شد .

 

طراحی سایت با استفاده از html5
علاوه بر آن ، شرکت Epic Games بر روی موتور بازی سازی خود یعنی Unreal نیزکار کرده است تا در زمانی نزدیک آن هم از تکنولوژی HTML5 بهره ببرد . در آخرین نسخه این موتور بازی سازی – Unreal Engine 4 – پشتیبانی از HTML5 ارائه شده است .
از این موتورهای بازی سازی نیز بگذریم ، بسیاری فریم ورک و ابزار پیشرفته نیز برای توسعه بازی با استفاده از HTML5 و JavaScript توسط توسعه دهندگان حرفه ای ارائه شده است . تعدادی از این ابزار معروف و رایج :

Pixi.js – Phaser – Construct 2 – ImpactJS – Babylon – Turbulenz – …

 

طراحی سایت با استفاده از html5

بازی های بیشتری به طور روز افزون وارد بازار می شوند و سازندگان آن ها تلاش می کنند تا حتی المقدور برای اکثر دستگاه ها و پلتفرم ها ، بازی هایشان را بهینه سازی کنند . امروزه بازی های HTML5 نه تنها در رایانه های شخصی و سیستم عامل های Mac و iOS و اندروید ، بلکه در سیستم عامل Firefox ،Tizen و تمام سیستم هایی که از استانداردهای HTML5 پشتیبانی می کنند ، قابل اجرا و کاربری هستند .

خلاصه ای از مطالب مذکور درباره بازی سازی با تکنولوژی های HTML5 و JavaScript

ابزاری که در این مقاله به آن ها اشاره شد تنها گوشه ای از گستره وسیع ابزار موجود برای بازی سازی بود . دیتابیس عظیمی از راه حل های تضمین شده ،کتابخانه های زبان های برنامه نویسی ، موتورهای بازی سازی ، فریم ورک ها و… برای توسعه بازی با HTML5 به راحتی در فضای وب یافته می شود . توسعه دهندگان بر این باور هستند که HTML5 تبدیل به یک پلتفرم قدرتمند برای بازی سازی خواهد شد که کاربردهای آن ، بازی سازها را قادر می سازد تا بازی هایی جدید ، هیجان انگیز و مبتکرانه بسازند که به طور مستقیم و بدون هیچ ابزار وپلاگین خاصی ، کاربران بتوانند بر روی بروزرهای خود آن ها را بازی کنند .
اگر با مطالعه مطالب فوق به یادگرفتن مهارت بازی سازی با زبان برنامه نویسیJavaScript و تکنولوژی HTML5 مشتاق و علاقه مند شده اید ، می توانید با مراجعه به لینک های زیر اطلاعات بیشتری کسب کنید :

Html5gamedevs.com
Html5gameengine.com
Gamedevelopment.tutsplus.com
Casualarena.com

منبع: سئو سایت و پشتیبانی سایت طراحی سایت وب نوش


برچسب ها : HTML5 - JavaScript-html
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 6377
تعداد نوشته ها : 88
تعداد نظرات : 0
Rss